fbpx
„There's always gonna be another mountain, I'm always gonna want to make it move (The Climb)“

Eu am greșit diagrama, dar nu sunt proastă

de

Eu sunt unul dintre copiii cau au rezolvat greșit diagrama de la punctul 6 din Evaluarea Națională la matematică. Mi-a fost foarte rușine pentru asta. Am și plâns. Am plâns de ciudă și din părere de rău că am ajuns în situația asta și am plâns de rușine văzând ce scandal s-a declanșat, eu intrând automat, în jumatatea celor pe care niște oameni mari și respectați îi fac zilele astea cum le vine la gură. Am citit pe net cuvinte precum: loaze, capete seci, proști, incapabili să gândească.

Eu am greșit fiindcă am gândit prea mult. Nu sunt bună la matematică, să fie clar, mărturisesc asta de la început – sau nu atât de bună pe cât sunt la alte materii. La noi în școală copiii fac mai multă muzică și nu prea le place matematica, drept dovadă că la simularea examenului au fost foarte puține note peste 5, una dintre ele fiind a mea. De atunci am început să merg la meditații și am recuperat aproape toată materia, iar profesoara mea de la Centrul de Meditații și Dezvoltare Personală m-a lăudat mereu pentru progresele făcute.

Lucrasem și exercițiile care s-au dat la examenele din anii trecuți, diagramele de atunci nu ridicau niciun fel de probleme – pe axa elevilor se mergea până la 40, iar pe cea a notelor până la 10. De aceea, văzând că anul acesta este un exercițiu suspect de simplu, imediat m-am gândit că e o chichiță acolo care să ne încurce. Că ar fi prea simplu pentru un examen de clasa a VIII-a să ne uităm la bățul albastru și să vedem că trei elevi au luat nota 5, exact la fel cum a fost anul trecut. M-am gândit că sigur e un schepsis făcut ca să se diferențieze copiii care nu se reped la primul răspuns care le vine în minte, ci sunt în stare să analizeze repede și să se prindă că e o capcană. Ce, nu se poate să fi luat copiii ăia note doar până la 8? Asta trebuie să fie! am zis eu și am trecut repede mai departe.

N-am plâns pentru cele 50 de sutimi, fiindcă eu știu că sunt, o spun fără falsă modestie, ca și intrată la liceu, pentru că am avut note bune în clasele V-VIII, iar la examenele vocaționale care, până la urmă, contează cel mai mult pentru un elev dintr-o școală de arte (cum sunt eu), am luat note mari. La matematică am greșit – ca și atâtea alte zeci de mii de copii, nu pentru că sunt proastă, ci pentru că i se poate întâmpla oricui, mai ales în tensiunea unui examen. Mama mea, care a fost toată viața cea mai bună la română mi-a povestit că a scris într-o teză la literatură în clasa a XII-a, chiar înainte să intre la Litere, „noștrii” cu doi de „i” si că a zis, de frică și de emoție când i-a luat cineva prima declarație televizată din viața ei că ”s-a primit multe scrisori la redacție”. Simona Catrina, prietena ei, ne-a povestit mai demult că a scris într-un examen de română în loc de „ceea ce”, „cea ce”, iar dacă nici ele nu știu să scrie și să vorbească corect… chiar nu mai știu ce să zic. Poate că exemplul nu e bun, fiindcă eu sigur n-o să ajung matematiciană ca să pot, peste ani, să povestesc râzând cum fac ele acum, că am scris răspunsul greșit în examenul la matematică. Eu sper să ajung muziciană – și știu sigur să calculez intervalul dintre două sunete muzicale, nu doar pe cel din matematică.

Nici dacă o să ajung vânzătoare la chioșcul de la colțul străzii sau măturătoare, tot n-o să mă fac proastă, pentru că pur și simplu nu sunt, pot declara asta nu doar părinții mei, ci și profesorii, inclusiv profesoara mea de matematică. Dar asta nu înseamnă că nu pot să greșesc și, mai ales, nu înseamnă că nu mă face să plâng câte un om mare care îmi spune: ce proastă ești că ai greșit exercițiul ăla, fetițo de 14 ani – eu, care am 38, sau 52, sau 64 și am ajuns mare șmecher cu blog sau cu vlog * sau cu ce o avea el * ca să adune like-uri (deși e om mare și ar trebui să nu-i pese de like-uri, cum nu-mi pasă mie, om mic, de 50 de sutimi) sunt mult mai deștept decât tine – ești proastă, și tu și mama ta care a semnat petiția.

Nu sunt proastă și sunt convinsă ca nici ceilalti copii care au greșit răspunsul și au scris 8 în loc de 3 nu sunt. Și nici chiar cei care nu au rezolvat exercițiul deloc. Inteligența sau prostia nu au neapărat legătură cu matematica și cred că nici cu analizele gramaticale de la română. Poți să fii inteligent, dar să nu fi învățat toate astea.

De aceea, până la urmă, mi-am făcut curaj să scriu pe blog. Să le spun tuturor celor care ne-au jignit că au dreptate. Da, voi sunteți deștepți. La ce vă folosește dacă sunteți și răi?

 

P.S. Prima diagramă e una dintr-un examen mai vechi. A doua e de anul acesta.

Categorii:
Adolescentisme

Comentarii

  • Draga Ilona, se vede „din avion” ca esti o fata desteapta, ca poti sa scrii atat de frumos, corect gramatical si ca ai si alte calitati, pe care cei care te cunosc, le recunosc !..(si ti se trage si de la mama !)>E normal ca oamenii fac mii de greseli in viata lor, de cand sunt mici copii si pana inchid ochii !…Si noi facem, indiferent cati ani avem !…Cred ca greseala ta si a mamei a fost atunci cand ati trecut de emotia momentului de examen, cand s-a vazut atat de evident ca raspunsul corect nu putea fi decat unul singur, tinand cont de ” ce se dă si ce se cere”. SI cand era atat de evindent ca , nefiind nimic de calculat, un copil chiar netrecut pe la scoala (adica nici macar sa stie sa socoteasca cat fac 1+1), dar avand informatia corecta (adica notele scolare sunt de la 1 la 10) putea sa raspunda bine la cerinta exercitiului de atentie (si nu de matematica !). Nici nu mai zic de faptul ca, cei care au facut–la meditatie sau singuri– subiectele de acum un an, trebuiau sa isi aduca aminte de genul de rezolvare….repet, emotia si chiar gandirea prea multa ar fi putut sa justifice alegerea variantei gresite…..Dar si altceva ! In cazul alegerii variantei celeilalte, nu cumva trebuia sa observati–ca metoda de auto control, asa cum se face la orice lucrare– ca nota 3 a fost luata ori de catre 5 elevi, ori de catre 9 , ori de catre 10 elevi ???!!! SI cum NU se putea asa ceva, era clar ca raspunsul este altul !….” și am trecut repede mai departe”, ok, dar trebuia sa revii , la final, caci asa se face, si sa corectezi lucrarea, cand emotiile se diminuasera !…Revin… tu si mama ati gresit in momentul cand ati semnat petitia ! Ce sa mai zic, ca unii au facut chiar miting !…NU este o tragedie, NU s-a inchis lumea pt tine sau pt altii, dar trebuie sa invatam din greseli si alta data sa ne folosim pe de-a-ntregul de informatiile acuumulate in viata de zi cu zi, facem asociatii de idei cu alte info si o scoatem la liman, orice situatie neprevazuta s-ar ivi !..Si pe strada sau in gospodarie, sau la locul de munca se pot intampla lucruri neprevazute, chiar grave…si daca iti pastrezi calmul si luciditatea, poti gasi solutii rapide si corecte de rezolvare ! Felicitari ca macar iti pui problema faptului implinit, lucru ce te va ajuta pe viitor !…Cred ca noi, adultii, avem datoria sa va ajutam sa ganditi practic si sa nu ramaneti doar cu info acumulate cu nemiluita !…Regret ca nu ne-am gandit niodata ca as fi putut sa lucrez cu tine cateva ore, acum cateva luni ! Cu COpilul meu am facut eu pregatire intr-a-8a si a luat 8.93, iar la bac si pt fac. el NU a platiti nicio ora de meditatii si a luat 9 la ambele examene ! Deci avem copii isteti, dar trebuie pusi in fata vietii practice..Ar mai trebui ascunse tabeletele, false creiere… !…Si da, oamenii sunt din ce in ce mai rai, dar garantez ca nu aceia care citesc ce scrie mama ta, texte / carti / interviuri calde, inteligente si care ne pot face mai buni !

    silviu covaci 3 iulie 2016 Răspunde
    • Draga Silviu, discutia asta poate continua la infinit. Ceea ce descopar din ce in ce mai clar este ca toti cei care comenteaza pornesc de la premisa ca semnatarii petitiei au fost, toti, de rea credinta. Si tu spui, „ai gresit cand ai semnat, si mama ta a gresit”. Se porneste de la ideea ca toti parintii erau doctori in matematica si stiau ca plozii lor prosti au gresit, dar s-au prefacut ca nu stiu si atunci le-a venit ideea diabolica sa nascoceasca un tertip care sa deturneze interpretarea corecta si sa-i dezavantajeze pe copiii geniali care au stiut sa se uite fix in varful graficului si sa vada ca in dreptul lui scrie trei. Eu, una, am semnat dupa ce am citit, cu atentie, toate argumentele vehiculate in sprijinul ideii de subiect ambiguu formulat, dupa ce am citit cat de multi profesori de matematica au sustinut ideea ca, intrucat lipseau nu-stiu-ce precizari din enunt se putea, totusi, interpreta si altfel, lucruri pe care le-am considerat reale.
      Intre parinti au fost, cu siguranta, oameni care n-au putut lua o decizie pe cont propriu, dar au fost destul de multe autoritati care au sustinut ideea de ambiguitate – si pot sa le si citez, dar cred ca insistam prea mult… Eu, una, si cu siguranta inca vreo 30.000 ca mine, n-am incercat sa acopar nimic, pur si simplu mi s-a parut ca daca oameni care au absolvit facultatea de matematica spun ca a fost o ambiguitate nepotrivita in exercitiul acela, i-am crezut. In mod onest. E ca si cum, daca peste ani, se va dovedi ca ar fi fost, totusi, mai bine sa dam in exploatare Rosia Montana, cei care au semnat pentru salvarea ei vor fi considerati niste impostori.
      Si sa nu uitam ca, in urma cu doi sau trei ani, pentru ca dupa examenul de romana s-a constatat ca o subordonata putea capata si alta interpretare decat cea din barem, s-a acceptat sa fie admisa si a doua varianta. Deci exista un precedent, daca nu or fi mai multe.

      Alice Năstase Buciuta 3 iulie 2016 Răspunde
  • Offff,matematica asta:) .Nici mie nu prea mi-a placut iar anul trecut baiatul meu a cazut la bac exact la matematica desi a luat note mari la romana si biologie .Miercuri da iar,a luat si ceva meditatii si sper sa se bucure de succes.Ilona ,tu esti desteapta si talentata si nici o diagrama nu-mi poate schimba parerea despre tine 🙂 Drum bun in viata draga mea !

    Nadia 3 iulie 2016 Răspunde
  • Ministerul Durerii impreuna cu adultii feisbucului: „Noi am vrut sa testam capacitatea si ablilitatea elevilor de a [nu stiu ce]”. Nu, nu au vrut, nu au vazut ca acolo e o sursa subtila de confuzie (nu dezvolt).
    Un copil: „Am gresit, m-am gandit ca….”
    La onestitate: ADULTI – COPII: 0-1

    Ministerul Durerii impreuna cu adultii feisbucului: „Nu avem nici un dubiu, e clar, elevii sunt varza”. Fara sa intrebe un singur elev in cauza ce s-a intamplat de fapt.
    Copilul: Are dubii: „Ce, nu se poate să fi luat copiii ăia note doar până la 8? „. Rezulta ca au capacitate de abstractizare.
    La normalitate: ADULTI – COPII: 0-1.

    Nu sunt implicat in nici un fel in treaba asta cu examenul, doar am vrut sa va spun ca sunteti niste copii minunati.

    Adrian 3 iulie 2016 Răspunde
  • „I know that how I feel is something I can choose in any circumstance, and that no one can take that” Dr. Wayne Dyer. Tu nu ești proasta si o știi foarte bine.
    Greșești doar când citești si pui la inima toate prostiile si răutățile de pe internet. Stiu ca e mai ușor de spus decât de făcut dar trebuie sa te antrenezi pentru asta. De-a lungul vieții ai sa întâlnești mulți prosti caci Dumnezeu are o grădina mare si sunt mulți oameni frustrați si răutăcioși.
    Folosește-ți inteligenta si talentul sa evita astfel de situații, fi puternica si ai încredere in tine, ai ca exemplu si suport pe mama ta.
    Ai interpretat greșit un subiect de matematica, no big deal pentru un elev la liceu de muzica, mai important pentru unul de la un liceu de matematica care vrea sa facă o cariera in domeniul IT sau tehnic. Cei care au formulat subiectul au greșit, a fost confuz, interpretabil. Matematica este o știința exactă si indiferent de câte metode de rezolvare sunt, rezultatul trebuie sa fie același. Trebuiau sa fie mai atenți la formulare pentru ca, in opinia mea, examenul este cu subiect unic pentru toții elevii de la toate profilurile, care sa testeze cunoștințele matematice si nu sa stabilească IQ-ul. Trebuia sa fie clar si corect formulat. Atunci când exista interpretări si opinii diferite ale profesorilor ( nu ale elevilor sau parinților) înseamnă ca nu a fost bine formulat si din păcate ce-i făcut e bun făcut, desteptii care au creat subiectele nu vor recunoaște ca au greșit si nu vor repara nimic. De aceea cred ca petiția nu va ajuta. Niciun Bostan nu va ajuta.
    Si aici, Ilona, sunt multe greșeli in cărțile de matematica. Daca nu știi sa joci football sau baseball si nu cunosti regulile poate fi dificil sa rezolvi o problema de matematica. Virgulele sunt o raritate in textele problemelor. Am încercat sa-i explic unei profesoare ca rezolvarea ei e greșita dar n-am avut succes, așa era rezultatul la sfârșitul cărții, interpretarea mea era greșita. Eu si cu un alt părinte, asian, am remarcat greselile, restul parinților s-au încruntat la noi. De canadieni olimpici la matematica nu am auzit așa ca ne-am resemnat, facem la scoala ce se cere si acasă lucram ce trebuie.
    Fiecare scrie ce si cât gândește, eu te voi citi in continuare pe tine, cea un pic mai puțin matematiciana dar atât de talentata la literatura si promit ca voi veni la concertul tău din Canada :).
    Mulțumesc, copil frumos si bun.

    Daniela 3 iulie 2016 Răspunde
  • Am rezolvat corect din prima problema, dar am 36 de ani. Am incercat si sa supraanalizez treaba, sa vad daca pot gresi, fiind prea „atent”. Nu pot, pentru ca notele merg pana la 10, nu pana la 8. La fel, daca vrei sa-ti confirmi rezultatul, aduna valorile de pe axe. Dureaza un minut sa afli ca elevii dintr-o clasa sunt 30, nu 52. Fiind prea atent si chitibusar nu poti gresi problema. Dar ai dreptate in ceea ce priveste faptul ca inteligenta nu tine de matematica. Si nici nu se cuantifica in note. Sfatul meu ar fi sa uiti de examenul asta si sa mergi mai departe.

    Alex 6 iulie 2016 Răspunde
  • Draga Ilona – bravo pentru usurinta manuirii condeiului, felicitari mamei tale pentru asa fiica ! Nu pune la suflet ceea ce ti s-a intamplat la matematica – e o miiiica picatura in oceanul vietii. Vei mai intampina probabil astfel de situatii – treci peste ele senina si cu incredere in propriile tale calitati si talente. N-o sa lasi o insignifianta diagrama sa-ti strice aceasta etapa a vietii. Who cares de diagrama asta maine-poimaine ? Nimeni. Sau doar putini.
    Iti doresc sa faci in viata numai ceea ce iti place – conteaza enorm. Pe toate planurile. So – keep up the good work and don’t stop dreaming 🙂

    Arina 8 iulie 2016 Răspunde

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Menu Title